Mina tjänster
- Affärsutveckling; för att skapa en effektiv affärsutveckling måste man känna sin marknad och vilka utmaningar den står inför. Att bevaka, analysera och dra slutsatser av vad konkurrenterna gör för lyckade och mindre lyckade satsningar är oerhört viktigt. Denna kunskap är en förutsättning för gott affärsmannaskap.
- Produktutveckling; kräver mycket resurser i form av stora kostnadskrävande projekt. Ofta är stora delar av den interna organisationen inblandad kompletterat med externa konsulter. En felsatsning kan vara ödestiger. Att via sin affärsutveckling, omvärldsanalys samt försäljningsorganisation veta vad kunderna efterfrågar skiljer de framgångsrika företagen från de övriga.
- Försäljning; för att lyckas med försäljningen måstte målen vara tydliga, utmanande, nåbara och kommunicerade. Ett fungerande team, bra säljstöd, delaktighet, och möjlighet till marknadsmässig ersättning är andra viktiga kriterier för att nå uppsatta mål.
Min erfarenhet
Jag har arbetat inom försäkringsbranschen sedan 1980 — inom liv och pension, bank och fond. Jag har IFU:s diplomutbildning inom personförsäkring, har genomgått ett antal ledarskapsutbildningar samt innehar en jur kand. Under dessa år har jag fått stor branscherfarenhet och ett rikt kontaktnät.
CV (klicka för detaljer)
Klicka på rubrikerna för detaljer, eller ladda ner komplett CV som PDF här.
- Affärsstrateg — AMF 2009
- Strategiska utredningar, kontaktperson mot Försäkringsförbundet, remissarbete, medlem i Livutskottet. Invald i styrelsen för Min Pension. Rapporterade till vice VD i AMF.
- Chef Företagsmarknad — AMF 2002-2008
- Byggde från grunden upp Företagsmarknad. Ansvarade för försäljningsbudget, ca 2 Mdkr per år de senaste åren. Systemansvarig för Företagsmarknads system. Personalansvar mellan 1-17 personer inkl konsulter. Avdelningen fokuserade på försäljning av tjänstepensionsläsningar till företag via förmedlare och benefit managers. Rapporterade till vice VD och ingick i Pensionsmarknads ledningsgrupp.
- Kundansvarig projektledare — AMF 1999-2002
- Var projektledare för AMF:s ITPK-satsning. Mål 6 000 kunder via DR i fackförbundspress. Satte upp och utbildade kundtjänst i Gällivare för ITPK-frågor. Målet nåddes. Fick uppdraget som huvudprojektledare för AMF:s PPM-satsning. Projektet hade som mål 2,3 miljarder premiekronor. Resultatet blev drygt 4 miljarder. Började sälja 10-taggarlösningar till några större börsnoterade företag efter det att AMF blivit utvalda i upphandlingar. Ingick i Pensionsmarknads ledningsgrupp.
- Affärsstabschef — AMF 1998-1999
- Började min anställning på AMF med ansvar för bl a konkurrent- och marknadsbevakning. Ansvarade för utbildningen av mobila kundtjänstteam som informerade på företag - inför och efter SAF-LO-valet 1998. Rapporterade till chefen för Kommunikation. Ingick i den ledningsgruppen.
- Affärsutvecklare — Länsförsäkringar 1990-1998
- Arbetade med att utveckla konceptet "merförsäljning" - d v s sälja liv- och banktjänster till befintliga privatkunder via kundtjänst och regionkontor. Var inhyrd av Länsförsäkringar Liv för att utbilda anställda från Länsförsäkringsbolagen i Livförsäkring - främst produkt- och skattefrågor.
- Bankansvarig — Länsförsäkringar 1995-1998
- Blev utsedd att leda Länsförsäkringar Stockholms banksatsning. Byggde upp bankkontor med in- och utlämning samt fastighetskrediter på konsumentsidan. Hade försäljnings- och personalansvar. Satt i privatmarknads ledningsgrupp och företrädde liv- och bank. Övriga personer arbetade med sakförsäkring. Rapporterade till vice VD.
- Produktchef — Länsförsäkringar 1985-1990
- Anställdes för att bygga upp Länsförsäkringar Stockholms livverksamhet. Arbetade både som livspecialist och ansvarig för att utveckla en fungerande administration. Hade ett nära samarbete med Länsförsäkringar Liv. Försäljnings- och personalansvar ingick.
- Utredare — Folksam 1980-1985
- Arbetade som utredare på tariff- och villkorsavdelningen - företrädesvis villkorsfrågor och produktion av villkor och säljmaterial. 1984 fick jag IFU:s livdiplom.
Nätverk